Czy język niemiecki może być OK?

Czy język niemiecki może być OK?
Pierwszą nasuwającą się na to pytanie odpowiedzią jest najczęściej “nie”. Tymczasem uczniowie 
Gimnazjum nr 6 są zupełnie innego zdania. A to wszystko za sprawą oceniania kształtującego, które nie koncentruje się na ocenie sumującej, ale na ocenie kształtującej - czyli takiej, która daje uczniowi informację zwrotną dotyczącą tego, co już umie, nad czym powinien jeszcze popracować oraz w jaki sposób może to zrobić.  W naszym gimnazjum ważnym elementem wspierającym ocenianie kształtujące są OK-zeszyty, zwane OKejami. Uczniowie prowadzą je w formie segregatorów, których wygląd i zwartość zależy od pomysłowości ucznia - właściciela OKeja. Stałymi elementami OK-zeszytów są: cele lekcji, kryteria sukcesu oraz pytania kluczowe - podawane do każdej lekcji. 
 
Uczniowie, znając cel lekcji, wiedzą, po co przychodzą na lekcję, a kryteria sukcesu wyznaczają im drogę do osiągnięcia celu. Dzięki temu OKejowicze wychodzą z lekcji z poczuciem, że nie zmarnowali czasu oraz wiedząc, w jakim stopniu osiągnęli założony cel. Swoje OKejowe poczynania prezentujemy na stronie FB “Deutsch ist OK”. 
 
Naszą pracę z OKejami opisuje również w swojej powstającej właśnie książce ekspert oceniania kształtującego w programie Szkoła Ucząca Się, realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej - pani Danuta Sterna. To właśnie ona zaprosiła nas do przedstawienia naszych OKejowych zeszytów na Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych na Zamku Królewskim w Warszawie. Z radością przyjęliśmy to zaproszenie, zwłaszcza, że byliśmy jednym z dwóch gimnazjów z całej Polski, które zostały w ten sposób wyróżnione.
 
14 czerwca, w OKejowych nastrojach, wyruszyliśmy więc do stolicy. My, czyli reprezentacja Gimnazjum nr 6 w składzie: Gabriela Głowacka, Aleksandra Olejniczak, Aleksandra Surma, Kinga Wasilewska oraz opiekun projektu Beata Konstanty. Nasz zespół projektowy przedstawiał gościom swój projekt oraz odpowiadał na pytania dotyczące jego szczegółów. Ogromną radość sprawiło nam to, ze nasze stanowisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem i pytaniom nie było końca. Goście podziwiali pomysłowość i staranność, z jaką prowadzimy nasze OKeje i gratulowali nam wytrwałości. Duże zainteresowanie wzbudziły również metody pracy wykorzystywane na lekcjach - zwłaszcza te, które opierają się na pracy z komputerami i telefonami komórkowymi - czyli m. in. quiz Kahoot oraz koło fortuny z pytaniami kluczowymi do lekcji. Forma udzielania informacji zwrotnej dotyczącej stopnia opanowania materiału oraz przebiegu lekcji - w formie komentarzy na klasowym Facebooku - przypadła do gustu zwłaszcza odwiedzającym nas uczniom z innych szkół.
 
Dyrektor zarządzająca w Szkole Uczącej Się - pani Marta Dobrzyńska - poprosiła nas również o udzielenie wywiadu - jako grupę najbardziej otwartą i komunikatywną na tegorocznej OPPM :).
 
Prezentacji projektów przez około 60 szkół z całej Polski towarzyszyła ogólnopolska konferencja, organizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu Szkoła Ucząca Się, pt. “Pokaż mi, jakie są kryteria sukcesu, a będę lepiej się uczyć”. W ramach tej konferencji na Zamku Królewskim został zaprezentowany nasz film przedstawiający ewaluację OK-zeszytów w naszej szkole. Dzięki temu nauczyciele z całej Polski zobaczyli i usłyszeli, jakie korzyści mają uczniowie z prowadzenia OKejów w Gimnazjum nr 6 w Jaworznie.
 
Wśród zalet wymienianych przez uczniów znalazły się: oryginalność zeszytu, możliwość tworzenia go w dowolny sposób, łatwość uczenia się z OKejowych notatek, uporządkowanie, wprowadzenie systematyczności w nauce, a przede wszystkim - osiąganie lepszych wyników w nauce.
 
Ja natomiast - jako opiekun projektu - zostałam zaproszona przez panią Danutę Sternę do wzięcia udziału w panelu konferencyjnym dotyczącym OK-zeszytu. Razem z innymi panelistkami odpowiadałyśmy na pytania dotyczące kryteriów sukcesu w naszych OKejowych zeszytach oraz wskazywałyśmy, które zapisy zeszytów sprawdziły się najlepiej. Okazało się, że zeszyty naszych uczniów zawierają same przydatne treści, gdyż to oni decydują, co w nich będzie. W związku z tym - każdy element OKeja sprawdza się. Cele, kryteria sukcesu, samoocena, ocena koleżeńska oraz mapy myśli - to tylko niektóre z elementów, które pomagają uczniom w nauce i dążeniu do tego, aby była ona OKej :). Na zakończenie dnia pełnego wrażeń wszyscy uczestnicy zrobili sobie wspólne zdjęcie - ustawiając się w formie liter “OPPM”.
 
Udział w całym wydarzeniu wywarł na nas ogromne wrażenie - dzięki odwiedzającym nas gościom dostarczył nam wielu niezapomnianych emocji, a także inspiracji i motywacji do dalszej pracy z OKejami. Możemy więc z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że język niemiecki jest OKej :).      
Beata Konstanty

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

TWJ Online

Cennik reklam

Gorące Wiadomości


Adres redakcji i biura ogłoszeń:

43-600 Jaworzno, ul. Grunwaldzka 41/3,

tel. 32 747 60 66, e-mail: twj@twj.pl

Wydawca: GPRINT Sp. z o.o.

 

 

 

 

 

 

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! polityka cookies